Alkusyksyn rengasratsioissa tutkitaan renkaita ja jaetaan uramittareita

Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin jokasyksyinen Rengasratsia-kampanjointi on pyörinyt jo vuodesta 1997 alkaen. Rengasvalistuksen ohella tapana on tutkia tien päällä renkaiden kuntoa aina syyskuun alkupuolella. Viime syksynä rengasratsiat jouduttiin jättämään väliin koronatilanteen takia.

Rengasratsioista on kertynyt vuosien varrella mittava tutkimusaineisto. Parhaimmillaan kampanjaviikon aikana on tarkastettu lähes 15 000 henkilö- ja pakettiauton renkaat yli 80 paikkakunnalla. Vuodesta 2006 lähtien on seurattu myös talvirenkaiden kesäkäyttöä muutamalla paikkakunnalla.

Kesällä kesärenkaat, talvella talvirenkaat

Testitulosten mukaan pohjoisiin olosuhteisiin tarkoitettu kitkarengas ei pärjää sadekelillä edes loppuun kuluneelle kesärenkaalle. Märällä kelillä kesärenkaat toimivat selvästi talvirenkaita paremmin, mutta syksyn ensiliukkailla tarvitaan ehdottomasti talvirenkaita.

Taloudellisesta näkökulmasta jotkut saattavat ajaa kitkarenkaat loppuun kesäkaudella. Joillain toisilla motiivina voi olla vaivattomuus, jolloin vältytään pakolliselta renkaanvaihdolta kahdesti vuodessa. Kukin toimikoon asiassa oman huolellisen harkintansa mukaan.

Tulokset viimeisistä rengasratsioista

Talvirenkailla varustettujen autojen osuus alkusyksyn rengasratsioissa on pysytellyt jo pitkään 4–5 prosentin tuntumassa. Syksyllä 2019 osuus oli 4,2 %, kun se vuotta aiemmin oli 5,2 %. Viimeksi renkaat tarkastettiin 2 081 autosta Helsingissä, Porissa, Jyväskylässä, Rovaniemellä ja Kuopion seudulla.

Syksyn 2021 ennakkotietojen mukaan talvirenkaiden käyttö kesällä on ilahduttavasti vähenemässä. Kitkarenkaiden suosion kasvu ei näyttäisi johtaneen niiden yleistymiseen kesäkäytössä.

Tutkimusraportti kokonaisuudessaan julkaistaan vasta ensi vuoden puolella.

Vertailua muihin tutkimuksiin

Rengasratsioissa kerätyt tulokset vastaavat varsin hyvin VTT:n kesäkuussa 2016 tekemän parkkipaikkaseurannan tuloksia. Tuolloin talvirenkaiden osuudeksi saatiin 4,9 %. Lisäksi havaittiin sekarengastuksia (1,9 %) ja allseason-renkaita (5,2 %). Tutkimusotokseen kuului 1 368 henkilöautoa 16 eri paikkakunnalla.

Rengasseurantaa kokeiltiin myös viidessä yleisessä parkkihallissa Nokian Renkaiden kehittämillä SnapSkan-mittauslaitteilla. Syyskuun alkupuolella 2019 skannattiin lähes 20 000 rengassarjaa, joista järjestelmä tulkitsi talvirenkaiksi 2–3 %. Kokeilu päättyi keväällä 2020, ja palvelu on nykyään käytössä vain Vianorin toimipisteissä.

Lähteet:

Autonrengasliiton kesärengastutkimus 1997–2018 (PDF 2019)
Rengasratsia-seurantatiedote 19.9.2019

Lisätietoja:

Jarmo Nuora, Autonrengasliitto ry, puh. 040 557 5690
Jouko Lahti, J Lahti Interaction, puh. 050 592 4240