Alkusyksyn rengasratsioissa tutkitaan renkaita ja jaetaan uramittareita

Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin jokasyksyinen Rengasratsia-kampanjointi on pyörinyt jo vuodesta 1997 alkaen. Rengasvalistuksen ohella tapana on tutkia tien päällä renkaiden kuntoa aina syyskuun alkupuolella. Viime syksynä rengasratsiat jouduttiin jättämään väliin koronatilanteen takia.
Rengasratsioista on kertynyt vuosien varrella mittava tutkimusaineisto. Parhaimmillaan kampanjaviikon aikana on tarkastettu lähes 15 000 henkilö- ja pakettiauton renkaat yli 80 paikkakunnalla. Vuodesta 2006 lähtien on seurattu myös talvirenkaiden kesäkäyttöä muutamalla paikkakunnalla.
Kesällä kesärenkaat, talvella talvirenkaat
Testitulosten mukaan pohjoisiin olosuhteisiin tarkoitettu kitkarengas ei pärjää sadekelillä edes loppuun kuluneelle kesärenkaalle. Märällä kelillä kesärenkaat toimivat selvästi talvirenkaita paremmin, mutta syksyn ensiliukkailla tarvitaan ehdottomasti talvirenkaita.
Taloudellisesta näkökulmasta jotkut saattavat ajaa kitkarenkaat loppuun kesäkaudella. Joillain toisilla motiivina voi olla vaivattomuus, jolloin vältytään pakolliselta renkaanvaihdolta kahdesti vuodessa. Kukin toimikoon asiassa oman huolellisen harkintansa mukaan.
Talvirenkaiden kesäkäyttö seurannassa
Viime vuosina talvirenkaiden kesäkäytön yleisyyttä on seurattu Helsingissä, Porissa, Jyväskylässä, Rovaniemellä ja Kuopion seudulla järjestetyissä rengasratsioissa noin 2 000 auton otoksella. Syksyn 2022 ennakkotietojen mukaan talvirenkaiden kesäkäyttö olisi edellisvuotta yleisempää.

Pidemmässä seurannassa talvirenkaiden kesäkäyttö on pysytellyt 4 - 5 prosentin tasolla. Kitkarenkaiden suosion kasvu ei näyttäisi toistaiseksi johtaneen niiden yleistymiseen kesäkäytössä.
Alkusyksyn rengasratsioissa jopa kolmasosa talvirenkaista on ollut nastarenkaita. Niiden tarpeettomaan käyttöön tulisi ehdottomasti puuttua nykyistä tehokkaammalla valistuksella ja valvonnalla.
Vertailua muihin tutkimuksiin
Rengasratsioissa kerätyt tulokset vastaavat varsin hyvin VTT:n kesäkuussa 2016 tekemän parkkipaikkaseurannan tuloksia. Tuolloin talvirenkaiden osuudeksi saatiin 4,9 %. Lisäksi havaittiin sekarengastuksia (1,9 %) ja allseason-renkaita (5,2 %). Tutkimusotokseen kuului 1 368 henkilöautoa 16 eri paikkakunnalla.
Rengasseurantaa kokeiltiin myös viidessä yleisessä parkkihallissa Nokian Renkaiden kehittämillä SnapSkan-mittauslaitteilla. Syyskuun alkupuolella 2019 skannattiin lähes 20 000 rengassarjaa, joista järjestelmä tulkitsi talvirenkaiksi 2–3 %. Kokeilu päättyi keväällä 2020, ja palvelu on nykyään käytössä vain Vianorin toimipisteissä.
Lähteet:
Autonrengasliiton kesärengastutkimus 1997–2018 (PDF 2019)
Rengasratsia- seurantatiedote 15.9.2022
Lisätietoja:
Jarmo Nuora, Autonrengasliitto ry, puh. 040 557 5690
Jouko Lahti, J Lahti Interaction, puh. 050 592 4240
Yhteistyössä:
