Alkusyksyn rengasratsioissa tutkitaan renkaita ja jaetaan uramittareita

Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin Rengasratsia-kampanjointi käynnistettiin rengasyrittäjä Risto Keskiruokasen ja viestintäkonsultti Jouko Lahden ideoimana syksyllä 1997.

Rengasvalistuksen ohella tapana oli tutkia tien päällä henkilö- ja pakettiautojen renkaiden tyyppiä ja kuntoa aina syyskuun alkupuolella. Kampanja järjestettiin viimeistä kertaa syksyllä 2022.

Rengasratsioista on kertynyt vuosien varrella mittava tutkimusaineisto. Parhaimmillaan kampanjaviikon aikana on tarkastettu lähes 15 000 henkilö- ja pakettiauton renkaat yli 80 paikkakunnalla. Vuodesta 2006 lähtien on seurattu myös talvirenkaiden kesäkäyttöä muutamalla paikkakunnalla.

Kesällä kesärenkaat, talvella talvirenkaat

Testitulosten mukaan pohjoisiin olosuhteisiin tarkoitettu kitkarengas ei pärjää sadekelillä edes loppuun kuluneelle kesärenkaalle. Märällä kelillä kesärenkaat toimivat selvästi talvirenkaita paremmin, mutta syksyn ensiliukkailla tarvitaan ehdottomasti talvirenkaita.

Taloudellisesta näkökulmasta jotkut saattavat ajaa kitkarenkaat loppuun kesäkaudella. Joillain toisilla motiivina voi olla vaivattomuus, jolloin vältytään pakolliselta renkaanvaihdolta kahdesti vuodessa. Kukin toimikoon asiassa oman huolellisen harkintansa mukaan.

Talvirenkaiden kesäkäyttö seurannassa

Viime vuosina talvirenkaiden kesäkäytön yleisyyttä on seurattu Helsingissä, Porissa, Jyväskylässä, Rovaniemellä ja Kuopion seudulla järjestetyissä rengasratsioissa noin 2 000 auton otoksella. Syksyn 2022 ennakkotietojen mukaan talvirenkaiden kesäkäyttö olisi edellisvuotta yleisempää.

Pidemmässä seurannassa talvirenkaiden kesäkäyttö on pysytellyt 4 - 5 prosentin tasolla. Oletettavasti talvirenkaiden kesäkäyttö tulee yleistymään jonkin verran kitkarenkaiden suosion kasvun myötä.

Alkusyksyn rengasratsioissa jopa kolmasosa talvirenkaista on ollut nastarenkaita. Niiden tarpeettomaan käyttöön tulisi ehdottomasti puuttua nykyistä tehokkaammalla valistuksella ja valvonnalla.

Vertailua muihin tutkimuksiin

Rengasratsioissa kerätyt tulokset vastaavat varsin hyvin VTT:n kesäkuussa 2016 tekemän parkkipaikkaseurannan tuloksia. Tuolloin talvirenkaiden osuudeksi saatiin 4,9 %. Lisäksi havaittiin sekarengastuksia (1,9 %) ja allseason-renkaita (5,2 %). Tutkimusotokseen kuului 1 368 henkilöautoa 16 eri paikkakunnalla.

Rengasseurantaa kokeiltiin myös viidessä yleisessä parkkihallissa Nokian Renkaiden kehittämillä SnapSkan-mittauslaitteilla. Syyskuun alkupuolella 2019 skannattiin lähes 20 000 rengassarjaa, joista järjestelmä tulkitsi talvirenkaiksi 2–3 %. Kokeilu päättyi keväällä 2020, ja palvelu on nykyään käytössä vain Vianorin toimipisteissä.

Lähteet:

Autonrengasliiton kesärengastutkimus 1997–2018 (PDF 2019)
Rengasratsia- seurantatiedote 15.9.2022

Lisätietoja:

Kampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen, Autonrengasliitto ry, puh. 0400 698 216
Tutkiva viestintäkonsultti Jouko Lahti, JL Interaction Oy, puh. 050 592 4240

Yhteistyössä: