Omakohtaisia kokemuksia nasta- ja kitkarenkaista

Pääsiäisviikolla 2022 järjestetyn Renkaat kelin mukaan -kampanjan yhteydessä autoilijoita pyydettiin kertomaan kokemuksia nasta- ja kitkarenkaista. Käyttäjäkysely osoitettiin autoilijoille, joilla oli omakohtaista kokemusta molemmista talvirengastyypeistä. Kyselyyn osallistui 411 vastaajaa, joista useimmat (76 %) ilmoittivat siirtyneensä käyttämään talvella kitkarenkaita. Ohessa osuvimpia kommentteja sekä kitka- että nastarenkaiden käyttäjiltä.

Kommentteja kitkarenkaiden käyttäjiltä:

”Siirryin kitkarenkaisiin, vaikka ajelen taajaman ulkopuolella myös välillä liukkailla tieosuuksilla. Mökkitieni on välillä jäinen, mutta hyvin kitkoilla pääsee jäälläkin. Se askarrutti aluksi, kun oli sitä ennen ajellut nastoilla monia vuosia. Kitkoilla olen pärjännyt hyvin ja olen todella tyytyväinen. Suosittelen kitkoja, sillä päätiet ovat nykyisinä talvina pääosin sulina."

”Pelkäsin vaihtaa, koska ajattelin että joudun kitkarenkailla vaarallisiin tilanteisiin. Kun sitten vaihdoin autoa, päätin uskaltaa kokeilla kitkoja. Kaksi lumista talvea on sujunut erittäin hyvin. Varsinkin lumella tuntuu, että pito on todella hyvä. Jäisellä kelillä on erityisesti muistettava huomioida pidempi jarrutusmatka, joten tilannenopeus on suhteutettava sen mukaan.”

”Yllättäen pitoa löytyi joka tilanteessa tarpeeksi, vaikka ennakkoon jännitti miten esim. jäiseltä polanteelta pääsee pieneen ylämäkeen liikkeelle jne. Itseasiassa pitoa tuntui olevan jopa enemmän kuin aika lailla loppuunajetuista nastarenkaista edellisenä talvena. Lisäksi huomattavasti vähästressisempää kun ei tarvitse niin tarkkaan ajoittaa vaihtoja, kitkoilla ei haittaa ajella vähän "ylimääräistäkin" kummassakin päässä talvea.”

”Ajan enimmäkseen Tampereella ja lähikunnissa sellaisilla teillä ja kaduilla, jotka huolletaan talvisin melko nopeasti. Nastojen rapina ja katupöly keväisin alkoi ärsyttää, kun kuitenkin omasta pihasta ei pääse kesärenkailla kovinkaan aikaisin ja Pirkanmaan kevääseen osuu monenlaista vaihtelua. Kahden talven kokemuksella pienellä autolla kaksi kertaa on ollut niin liukasta, että ajaminen on ollut hankalaa (ja niillä olisi ollut hankalaa luultavasti nastoillakin).”

”Ensi kertaa kitkoilla ajaessa yllätti hiljaisuus, sen jälkeen pito etenkin lumella ajossa. Muissa keleissä ei myöskään ole ollut ongelmia. Tiedostin alusta alkaen pidemmät jarrutusmatkat ja omaksuin helposri rauhallisemmat kiihdytykset. Kitkarenkaat ovat kehittyneet niin paljon että niillä pärjää kelissä kuin kelissä. Kitkarenkaat ovat hiljaiset, eivät kuluta asfalttia ja ovat näin ollen ympäristöystävällisempi vaihtoehto.”

”Ajomukavuus lisääntyi merkittävästi kun siirryin kitkoihin. Käytimme aiemmin kakkosautossamme nastoja, mutta siinäkin on nyt ollut kaksi talvea kitkat. Pito on riittänyt hyvin myös vaimon ja tyttäriemme ajossa, vaikka etelässäkin on ollut ihan talvisia kelejä. Ajotyyli muotoutuu ennakoivammaksi ainakin risteyksiä lähestyessä tulee ajettua fiksummin kitkoilla. Renkaiden vaihtoajankohdan voi valita kitkoilla vapaammin.”

”Kitkarenkaat tuntuvat paremmalta valinnalta. Ajomukavuus on parempi, ja jäättömällä ja lumettomalla tiellä on mukavampi ajaa, kun nastat eivät rouhi tienpintaa. Täällä Etelä-Suomessa, ainakin niillä teillä, joilla itse ajoin, kitkojen pito oli riittävä. Ainoastaan muutamalla pienemmällä tieosuudella ja vain muutamana päivänä olisi saattanut olla tarvetta nastoille, mutta varovaisesti ja ennakoiden ajaen kitkoillakin pärjäsi mainiosti.”

”Auton mukana tuli kitkarenkaat. Joitain vuosia aiemmin sama tilanne niin ajattelin kokeilla. Ja nythän tulikin oikea talvi ja hyvin pärjäsi. Hieman kannattaa ennakoida risteyksiä aina. Pääsee helpommalla. Ja myös kaarrenopeuksia kannattaa tarkkailla. Asenne ratkaisee tässäkin. Ja fysiikan lait pätee niinkuin nastoilla. Liukkaalla on liukasta.”

”Aluksi 14v sitten meinannut uskoa muutamaa työkaveriani kitkarenkaiden hyvyydestä. Hankkiessamme ajovakautuksella varustetun auton 2008, hankittiin kitkat. Myöhemmin vanhempaan ei ajovakautuksella varustettuun myös kitkat ja aivan mielettömän hienoa ajaa. On miellyttävää, hiljaista, pehmeää ajoa. Iso asia on teiden kuluminen ja pölyäminen nastoilla. Niitä käytetään aivan liian pitkään vain varmuuden vuoksi. On hieman itsekkyyttäkin tuossa käytössä.”

”Pari yllätystä tuli kirkkaalla jäällä ensimmäisinä kitkarengastalvina, ajotapaa oli muutettava entistä ennakoivammaksi. Olin aikanaan vahvasti nastarenkaiden kannalla, mutta mieli on muuttunut kokemuksen kautta. Kitkat ovat mukavat, hiljaiset, toimivat luotettavasti kelillä kuin kelillä ja antavat joustoa kausivaihtoihin. Takaisin nastoihin en ykkösautossa palaa.”

”Paras päätös autoilussa tähän asti, hiljaiset ja turvalliset. Ajomukavuus parani huomattavasti. Rauhallisella ajotavalla pärjää hyvin, niin lumessa kuin jäälläkin. Ei harmita lähteä liikenteeseen eikä kuunnella nastojen rapinaa, vaikka olisikin sula keli.”

”Pelkkää positiivista sanottavaa. Pärjää siinä missä nastoilla, jos ajotyyli on rauhallinen ja ennakoiva. Hiljaiset ajaa ja renkaat voi syksyllä vaihtaa alle jo hyvissä ajoin ja keväällä ei kiirettä kesärenkaiden kanssa. Jos autossa uudenaikaiset turvajärjestelmät ja kokenut kuski, niin ehdottomasti kitkarenkaat. Nuorille kuskeille ja vanhempiin autoihin nasta parempi vaihtoehto.”

”Siirtyminen kitkoihin sujui joustavasti. Keväisin rengasmelu nousee kun vaihtaa kesärenkaisiin, päinvastoin kuin nastarenkailla on laita. Liikennevaloista lähdettäessä olen havainnut nastarenkailla varustettujen autojen useasti ruopivan ja joskus kipinät sinkoilee. Kitkarenkailla lähtö valoista sujuu useimmiten vauhdikkaammin kuin nastarenkailla. Pienellä kaasulla pitää lähteä kuitenkin. Kuluneen talven aikana ei kitkarenkailla ajaessa tullut ainuttakaan ongelmatilannetta renkaiden vuoksi.”

”Ajomukavuus parani ja melutaso aleni. Ajoturvallisuudessa en ole huomannut eroja. Luulen, että nastat antavat kuskeille hieman valheellisen turvallisuuden tunteen. Tärkeää on ennakoiva ajaminen ja pitää tuntea oman auton käyttäytyminen liukkaalla. Jos harmittaa urat tiestöstä, valitse kitkat. Säästät teitä ja parannat ilman laatua.”

"Ensimmäiset kokemukset kitkoista on jo 1990-luvulta. Pärjäsin hyvin useamman vuoden. 2007 valmistuin liikenneopettajaksi ja silloin oli autokoulun autoissa kitkat. Aloin miettimään, että jos kitkoilla kerran pärjätään opetellessa, niin miksi ajaa itse nastoilla. Vasta toissa talvena sain vaimon ylipuhuttua. Hyvin on pärjännyt vaimokin kitkoilla, vaikka aristeleekin talviautoilua. Kannattaa kokeilla kitkoja, yllätyt positiivisesti.”

Kommentteja nastarenkaiden käyttäjiltä:

”Nastarenkaat ovat varma valinta nopeasti muuttuvissa keliolosuhteissa. Nykyinen todella huono tienhoito pakottaa valitsemaan varmimman rengasvalinnan erilaisiin keleihin eli nastat. Kitkatkin kyllä menisivät, jos tienhoito olisi yhtä hyvää luokkaa kuin menneinä vuosikymmeninä.”

”Lämpötilaolosuhteet muuttuneet Pohjois-Suomessa viime vuosina lumikeleistä ihan täysin märäksi jääkeliksi. Jääkelien määrä lisääntynyt talvella huomattavasti. Olin pitkän linjan kitkarenkaiden käyttäjä, mutta lämpötilaolosuhteiden vuoksi kitkarenkaan märkäpito jäällä on nolla. Halusin ajaa turvallisesti niin oli pakko muuttaa nastarenkaisiin.”

”Nykyisin täällä Pohjois-Karjalassa on paljon nollan molemmin puolin sahaavia kelejä, jolloin on se pahin vaihtoehto kitkarenkaalle. Jään päälle sataa pakkaslunta, jossa kitkarenkaalla ei tee mitään. Renkaan lamellit täyttyy lumesta, eikä se pidä jäällä yhtään varsinkaan sivuttaispitoa. Ainoastaan "välikelin renkaana" sekä syksyllä että keväällä. Itse ajan jatkossa ns. kunnon talven nastoilla.”

”Nykyisellä tienkunnossapidolla nastarengas on turvallisempi valinta. Lisäksi liikenneympyröiden määrä on lisääntynyt ja ne ovat aina liippaantuneet peilijäälle ja siinä ei sitten kitka toimi. Nykyiset nastarenkaat ovat turvallisempia ja hiljaisempia kuin aikaisemmat ja kyllä turvallisuus on kuitenkin se tärkein asia. Ja jos ei olisi nastallisia renkaita käytössä, niin kitkoilla ei pärjäisi senkään vertaa kun nyt nastat rikkovat jääpintoja.”

”Pohjanmaalla on talviset kelit, jotka voivat muuttua lyhyessäkin aikaa. En ole joutunut koskaan miettimään ajon aikana eteen tulevia tilanteita niin paljon kun kitkarenkaiden kanssa. Omasta puolestani kitkat voi kuulua Etelä-Suomen hyvin hoidetuille teille. Mutta täällä pohjoisessa, jossa ei ole julkisia ja ajetaan pitkiä ja kunnoltaan hyvin vaihtelevia teitä, on nastarenkaat paras vaihtoehto.”

”Nastarenkaiden kanssa ei tarvitse jännittää puolison ajamisen puolesta liukkailla keleillä, koska nastarengas antaa enemmän anteeksi ajovirheitä. Kitkarenkailla pärjää valtaosin ihan hyvin. Vesijäällä kitkojen kanssa pitää olla paljon tarkempi. Kitkat tulivat käytetyn auton mukana. Takavetoiseen nastat ja kaupunkiin nastat, koska näissä liukkaat kelit ovat tällöin isompia riskejä vahinkojen tapahtumisen kannalta.”

”Asumme hankalassa mäessä, eikä kitkarenkailla pääse kotiin. Välillä voi olla kelejä, ettei edesnastoilla meinaa päästä. Molemmissa puolin tietä on myös ojat, joihin pakettifirmojen kuskit luistelevat joka talvi. Myös alaspäin jäisessä maussa on tärkeää, että auto pysähtyy eikä mene sukkana pellolle alapuolella olevan tien yli tai törmää alapuolella olevan tien kulkijoihin.”

”Yksi talvi ja yksi ulosajo kitkarenkailla riitti. Ei koskaan enää, kaikkiin seuraaviin työsuhdeautoihin pyysin turvallisuussyistä nastarenkaat. Valitse ehdottomasti nastarenkaat varsinkin jos talvi on luminen ja tiet peililiukkaat. Silloin tiedät että auto pysyy jäisellä tiellä ja pysähtyy tarvittaessa nopeasti.”

”Asun maaseudulla. Oli kunnon talvikeli ja tie oli jjään peittämä, olin kääntymässä kurvassa kun auto lähti luisumaan suoraan lumipenkan kautta ojaan. Silloin päätin etten ikinä enään aja kitkarenkailla jos mua ei pakoteta. Nastat toimii paremmin ainakin nyt kun ei pikkuteistä ei pidetä huolta ollenkaan. Suosittelen nastoja kaikille jotka ajaa maaseudulla.”

”Olen ajanut aina nastoilla. Yhden talven oli Lahdessa kitkat kun tuli vaihtoauton mukana. Etelässä pärjäsin niillä ihan hyvin, kun oli pitkälti sulat tiet. Niillähän nastarapina on jo suorastaan rietasta. Yhdellä pohjoisen reissulla jäisellä tiellä meinas lähteä kitkat käsistä ihan koko ajan. Tilannenopeus ja kitkojen mulle tuntematon ikä ja kunto saattoi vaikuttaa siihen. Kaikissa seuraavissa autoissa on ollu nastat, ja aina olen ottanut nastat myös uusia renkaita laittaessa, myös täällä Lapissa.”

”Nastoista ei lumisissa olosuhteissa ole hyötyä mutta jäätyneillä asfalteilla ne ovat ehdottomat. Kitkarenkaat toimivat lumisilla tienpinnoilla hyvin, jäisellä asfaltilla / betonilla ei ole samaa pitoa kuin nastoilla. Suosittelen aivan sen mukaan, minkälaisilla tienpinnoilla kukin enimmäkseen autoilee.”

”Minä menen 3 sarjan taktiikalla, kesällä kesärenkaat, syksyllä kitkat suurella harkinnalla ja talvella ainut oikea talvirengas on nastarengas, keväällä yleensä nastoista suoraan kesärenkaisiin. Asutaan maaseudulla ja Suomessa teiden kunnossapito nykyään on todella syvältä. Kolmen sarjan taktiikka on mielestäni paras, mutta jos menee 2 sarjalla niin kitkat kannattaa unohtaa mikäli asuu taajaman ulkopuolella.”

”Myyntihommissa ajelin kitkoilla 40tkm/vuosi. Oli tosi sopivat siihen hommaan. Nykyisin autossa nastarenkaat kun sillä ajaa 4 henkeä ja osa vähän ajavia. Kelit vaihtelee täällä Hyvinkäällä nopeasti niin siksikin nastat. Vaihdan kesäpyöriin heti kun kadut sulaa.”

”Tavallisella talvikelillä kun on pakkasta ei maantiellä huomaa renkaiden eroa juuri muusta kuin kitkarenkaiden pienemmästä äänestä. Suosittelen kitkarenkaita kokeneille kuljettajille. Kitkarenkailla on nastoja enemmän huomioitava esim. risteysalueiden liukkaus. Joka talvi on muutaman kerran kelejä joissa vettä sataa jään päälle, jolloin kitkarenkailla ei saada aikaan riittävää pitoa. Näillä keleillä nasta on ylivertainen.”

”Nelivetoautolla kitkarenkailla pärjäsi, mutta koska mökkimatkalla on yli 5 km osuus pientä hiekkatietä jossa paljon mutkia ja mäkiä, ei pelkällä etuvetoisella ilman nastarenkaita pääse perille koska tie on usein peilijäässä tai lunta todella pajon. Käytämme mökkiä jatkuvasti, kesät talvet.”