Kampanjatiedote 3.4.2023
Kitkarenkaiden osuus talviliikenteessä tuplattavissa turvallisuudesta tinkimättä
Renkaat kelin mukaan -kampanja kerää kokemuksia kitkarenkaisiin siirtymisestä
Keskeisten liikenne- ja ympäristöviranomaisten tukema Renkaat kelin mukaan -kampanja pyörähtää jälleen käyntiin pääsiäisviikolla. Autoilijoita kehotetaan välttämään nastarenkaiden tarpeetonta käyttöä ja vaihtamaan kesärenkaisiin, kun se on kelien puolesta turvallista. Kampanjan nettisivuilla kerätään omakohtaisia kokemuksia kitkarenkaiden käyttöön siirtymisestä.
Väyläviraston tuoreen selvityksen mukaan "kitkarenkaat ovat nykyaikaisissa autoissa aiempaa turvallisemmat, ja niiden osuus talviliikenteessä voitaisiin tuplata ilman oleellisia vaikutuksia liikenneturvallisuuteen tai talvikunnossapitoon". Tieliikennelain seurantatutkimuksen mukaan kitkarenkaiden suosio onkin viime vuosina kasvanut. Noin joka viides henkilöautoilija käyttää nykyään nastattomia talvirenkaita.
Miljardiluokan säästöhaaste tuleville vaalikausille
Tutkiva viestintäkonsultti Jouko Lahti on huolissaan tiestömme kunnon rapautumisesta. ”Nastarengaskulutuksesta johtuva päällysteiden ja tiemerkintöjen uusimistarve on vuosittain jopa 90 miljoonan euron luokkaa. Oletettavasti päällystysmäärärahat ovat tiukassa tulevallakin vaalikaudella. Mitäpä, jos koitettaisiin säästää tässäkin kohtaa omilla rengasvalinnoillamme!”
Kitkarenkaita suositellaan erityisesti kokeneille kuljettajille ja ajonvakautuksella varustettuihin henkilöautoihin. Toisaalta tietty määrä nastarenkaita tarvitaan jatkossakin karhentamaan jäisiä teitä ja ehkäisemään tienpintojen kiillottumista. ”Itse arvioisin, että joka toinen nastarengasautoilija voisi varsin turvallisesti siirtyä kitkarenkaisiin, kunhan autossa on ajonvakautusjärjestelmä”, Lahti päättelee.
Nastarenkaat ropisevat keväällä tarpeettoman pitkään
Talvirenkaiden keliperusteinen käyttövelvollisuus päättyi maaliskuun lopussa. Huhtikuun alusta alkaen nastarenkaita saa käyttää silloin, jos sää tai keli sitä edellyttää. Kitkarenkaiden käyttöä ei ole rajoitettu, joten ne tuovat tarvittavaa joustoa renkaanvaihdon ajoitukseen.
”Tieliikennelain seurantatutkimuksen mukaan autoilijat ovat tottuneet vaihtamaan renkaat syksyllä ensisijaisesti kelin, eikä kalenterin mukaan. Sen sijaan keväällä nastarenkaita käytetään erityisesti eteläisessä Suomessa yleensä pidempään kuin se olisi kelien puolesta tarpeen”, ylitarkastaja Sofia Johansson liikenne- ja viestintäministeriöstä huomauttaa.
Rengasvalinnat osana kansallista ilmansuojeluohjelmaa
Vuonna 2021 käynnistetty Renkaat kelin mukaan -hanke pyrkii edistämään kitkarenkaiden käyttöä osana kansallista ilmansuojeluohjelmaa 2030. Kesä- ja talvirenkaiden välisessä valinnassa kyse on ennen kaikkea turvallisuudesta, mutta nasta- ja kitkarenkaiden välillä erot tulevat näkyviin lähinnä ympäristövaikutuksissa.
Rengasmääräyksiin liittyvässä viranomaisviestinnässä on aiemmin painotettu erityisesti liikenneturvallisuutta. ”Tällä kampanjalla haluamme kiinnittää autoilijoiden huomiota myös rengasvalintojen ympäristövaikutuksiin, erityisesti ilmanlaatuun näin keväällä”, ilmansuojeluohjelman koordinoinnista vastaava erityisasiantuntija Katja Ohtonen ympäristöministeriöstä toteaa.
Helsingin Lönnrotinkadun nastakielto seurannassa
Helsingin kaupunki aloitti viime syksynä kolmivuotisen kokeilun nastarengaskiellosta Lönnrotinkadulla. Kokeilun aikana seurataan rengastyyppijakauman, ilmanlaadun ja liikennemäärien kehittymistä. Pitkän ajan tavoitteena on nostaa kitkarenkaiden osuus Helsingin talviliikenteessä nykyisestä 35:stä 70 prosenttiin.
Nastarenkaiden ropina Lönnrotinkadun liikenteessä on vähentynyt selvästi viime keväästä, mutta lähes joka toisessa autossa on yhä nastarenkaat alla. Helsingin poliisin liikennevalvontatoiminnon johtaja Dennis Pasterstein toivookin, että liikennesääntöjä noudatettaisiin valvonnasta riippumatta. ”Asia on ollut näkyvästi esillä julkisuudessa. Valvonta oli aluksi opastavaa ja myöhemmin talven mittaan on jaettu suullisia huomautuksia. Toistaiseksi rikkomuksiin ei ole juurikaan puututtu liikennevirhemaksuilla.”
Yhteyshenkilöt:
Viestintäkonsultti Jouko Lahti, JL Interaction Oy, p. 050 592 4240, jouko.lahti@renkaatkelinmukaan.fi
Ylitarkastaja Sofia Johansson, liikenne- ja viestintäministeriö, p. 029 534 2090, sofia.johansson@gov.fi
Erityisasiantuntija Katja Ohtonen, ympäristöministeriö, p. 050 301 3368, katja.ohtonen@gov.fi
Ylikomisario Dennis Pasterstein, Helsingin poliisilaitos, p. 029 547 4503, dennis.pasterstein@poliisi.fi
Lisätietoa:
www.renkaatkelinmukaan.fi
Tietoiskut (Yle TV1 vko 14/2023):
Ajeletko vieläkin nastoilla? (30”)
Kitkoilla vähemmän katupölyä (30”)
Kampanjakuvat:
Talvirenkaiden käyttösäännöt
Talvirengaskysely (banneri)
Tietolähteet:
Tieliikennelain uudistuksen vaikutus talvi- ja kesärenkaiden käyttöön (Traficom 10/2021)
Talvirengastyypin vaikutus liikenneturvallisuuteen (Väylävirasto 10-2023)
Kansallisen ilmansuojeluohjelman 2030 ensimmäinen päivitys (Ympäristöministeriö 2023:8)
Hankekuvaus:
Renkaatkelinmukaan.fi on julkisrahoitteinen rengasvalistukseen ja rengastyyppiseurantaan keskittyvä rengasportaali, joka luotiin osana Helsingin kaupungin koordinoimaa UIA HOPE -hanketta keväällä 2021. Kaksivuotinen Renkaat kelin mukaan -kampanja toteutetaan yhteistyössä keskeisten liikenne- ja ympäristöviranomaisten kanssa. Kampanjakokonaisuudesta vastaa konsulttitoimisto JL Interaction Oy.