Suomalaisautoilijat luottavat kahden rengastyypin taktiikkaan

Suomessa on totuttu ajamaan kahdella rengassarjalla ja vaihtamaan renkaat kahdesti vuodessa kesä- ja talvirenkaiden välillä. Talvirenkaat ovat yleensä pohjoismaisiin talviolohin suunniteltuja nasta- tai kitkarenkaita. Saatavilla on myös Keski-Euroopan talvioloihin paremmin soveltuvia kitkarenkaita ja niin sanottuja allseason-renkaita.

Kahden rengastyypin taktiikka on perusteltua Suomen vaihtelevissa kelioloissa. Käytännössä on kuitenkin mahdotonta päästä tilanteeseen, että alla olisi aina keliin sopivin rengastyyppi. Rengas on aina kompromissi eri ominaisuuksien välillä, joten esimerkiksi erinomaista jääpitoa ja märkäpitoa on vaikea yhdistää samaan renkaaseen.

Tarvitaanko kolmatta rengassettiä?

Moottori-lehti nosti syksyllä 2019 aiheellisesti esiin tarpeen kolmannesta rengassetistä rengastestinsä perusteella. Talven lumessa ja liukkaalla jäällä pohjoismaiset talvirenkaat pärjäsivät odotetun hyvin verrattuna muihin rengastyyppeihin. Niiden suoritus oli kuitenkin kaikkein heikoin märällä tai kuivalla asvaltilla keväällä ja syksyllä tyypillisessä parin asteen lämpötilassa.

”Jos turvallisuus ratkaisee, niin rengasasioissa kolmen setin taktiikka ei olisi ollenkaan huono vaihtoehto. Kesärenkaat kesällä, talvirenkaat talvella ja välikelin renkaat siinä välissä syksyllä ja keväällä. Kerralla kuluu vain yksi rengassetti, joten ainakaan pidemmällä tähtäimellä lisäkuluja ei tulisi muusta kuin kolmannesta vannesarjasta”, päätoimittaja Eila Parviainen esittää.

Yhteenveto Moottorin rengastestistä
Lähde: Moottori 10/2019

 

Lisäksi tulee ottaa huomioon, että nastarenkaat eivät ole sallittuja kesäkaudella, jos niissä on nastoja jäljellä. Vastaavasti kesärenkailla ei saa ajaa talvikaudella talvikelin vallitessa. Sen sijaan Keski-Euroopan kitkarenkaat ja allseason-renkaat ovat talvikäytössäkin sallittuja, mikäli ne täyttävät Traficomin talvirenkaalle asettamat vaatimukset.

Samoilla renkailla vuoden ympäri?

Viime aikoina on noussut keskusteluun myös mahdollisuus ajaa samoilla renkailla vuoden ympäri. Todennäköisesti tämä tuleekin yleistymään, kun rengasvalintoja pohditaan yhä kokonaisvaltaisemmin. Turvallisuuden ja suorituskyvyn ohella vaakakupissa painavat usein taloudellisuus ja kulutuskestävyys, mukavuus ja käytännöllisyys sekä ympäristöystävällisyys.

Allseason-renkaat tekevät tuloaan ainakin sähköautoissa. Esimerkiksi Volvo ilmoitti haastavansa perinteisen kesä- ja talvirengaskäytännön varustamalla täyssähköautonsa ympärivuotiseen käyttöön soveltuvilla renkailla. Myös Helsinkiin laajentuneen GreenMobilityn yhteiskäyttöautot on varustettu allseason-renkailla.

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti kokeilee parhaillaan kehittyneimpiä allseason-renkaita vuoden mittaisessa testissä. ”Toistaiseksi kokemukset ovat ylittäneet parhaimmatkin odotukset. Edessä on varmasti aika, jolloin samoilla renkailla ajetaan vuoden ympäri kaikissa keleissä Pohjolassakin”, pitkän linjan autotoimittaja Klaus Bremer ennakoi blogissaan.