Aamulehti: "Mihin tarvitaan asvalttipäällysteitä vereslihalle rouhivia piikkikumeja kaupungissa ja pääteillä?"04.11.2021
Kolumni/Kari Pitkänen Tiistaiaamu lokakuun lopulla. Seison huoltoaseman pihassa, kun ohitse lipuu jättimäinen Audi Q7 -maasturi. Alla ropisevat nastarenkaat, vaikka jäästä saati lumesta ei näy jälkeäkään. Totta. Autohan voi olla lähdössä Lappiin, jossa talvi on jo päällä. Yhtä hyvin nastakumit on voitu vaihtaa alle varmuuden vuoksi ensimmäisten yöpakkasten jälkeen. Pisteet nopeasta reagoinnista! Mutta miksi nastat? Mihin tarvitaan asvalttipäällysteitä vereslihalle rouhivia piikkikumeja autossa, jossa on neliveto, ajovakauden hallintajärjestelmä ESC ja lukkiutumattomat ABS-jarrut? Aina kun näen tällaisen ratkaisun, tekee mieli huomauttaa: ettekö tiedä tai jaksa pohtia sitä, että kitkarenkaatkin riittäisivät? Pirkanmaalla kitkoilla ajaa noin joka viides autoilija. Heidän määränsä olisi helppo vähintään tuplata, eikä liikenneturvallisuus siitä kärsisi. Kuskit ovat kokeneita, autot yhä parempia ja tiestölle jäisi riittävästi nastallisia autoja, jotka huolehtisivat jäätyvien tienpintojen karhentamisesta. Tuoreessa Traficomin talvirengasselvityksessä tutkijat Jouko Lahti ja Panu Sainio ehdottavat, että nastarenkaiden kalenteriin sidottua käyttöaikaa lyhennettäisiin molemmista päistä kuukaudella. Näin nastoilla saisi ajaa vain kolme kuukautta nykyisen viiden asemasta sekä lisäksi aina, jos keli tai sää edellyttävät. Muutos ei vaikuttaisi kitkarenkaiden käyttöaikaan. |
KESÄLLÄ KESÄRENKAAT
TALVELLA TALVIRENKAAT
TALVELLA TALVIRENKAAT