Tutkija Tapio Koisaaren mukaan henkilöautojen onnettomuusriski on pienentynyt merkittävästi parin vuosikymmenen aikana – kiitos turvatekniikan kehityksen ja yleistymisen. Jos auton nopeus on liiallinen ajo-olosuhteisiin nähden tai jos kuljettajalle jää yksinkertaisesti liian vähän aikaa reagoida uhkaan, ei mikään auton turvatekniikka välttämättä kykene pelastamaan osallisia kuolonkolarilta.
Tutkimusten mukaan on kuitenkin kiistatonta, että mitä uudempi auto, sen paremmin sen turvatekniset ratkaisut kykenevät suojaamaan niin auton matkustajia kuin muitakin kolariin joutuneita osallisia. Suojaaminen voi tarkoittaa sitä, että kuoleman sijaan seurauksena on loukkaantuminen tai vakavan loukkaantumisen sijasta selvitään lievin vammoin.
– Ajonvakautusta koskeneen tutkimuksemme mukaan ajonvakautuksen omaavilla henkilöautoilla aiheutetaan vähemmän kuolemaan (-58 %) ja vammautumiseen (-29 %) johtaneita moottoriajoneuvo-onnettomuuksia kuin vanhemmilla autoilla, joissa tätä järjestelmää ei ole, Koisaari taustoittaa.
– Ajonvakautuksen toiminta ei vaadi kuljettajalta huomiota, toisaalta järjestelmä toimii kuljettajan toimista riippumatta ja ylipäätään melko harva kuljettaja edes tietää hänen autossaan olevan ajonvakautus. Joka on myös sikäli onnellista, että tietovaje vähentää turvallisuuden ulosmittaustaipumusta.