Moottori: Sähköauton nastarengastesti - Hurja vääntö laittaa kumit koetukselle

10.08.2022

Moottorin talvirengastestissä koeteltiin pidon rajamaita Tesla Model 3:lla. Kuinka nastarenkaat pärjäävät, kun vastassa on sähköllä kulkeva tehopakkaus?

Sähköautot asettavat omat vaatimuksensa myös renkaille. Nämä autot ovat lähtökohtaisesti polttomoottoriautoja painavampia, mikä edellyttää renkailta korkeampaa stabiliteettia ja vähintään asianmukaisen kantavuusluokan.

Pohjoismaisten talvirenkaiden kumiseos on pidon optimoimiseksi jäällä ja lumella lähtökohtaisesti pehmeämpi kuin muissa rengastyypeissä. Liian löysä pintamalli painavan auton alla puolestaan heikentää ajo-ominaisuuksia. Renkaan pitäisi siis olla jäykkä, mutta samalla riittävän pehmeä.

Painava ja tehokas sähköauto ikään kuin vahvistaa renkaiden ominaisuuksia – niin hyvässä kuin pahassakin. Myös melutaso korostuu sähköautoissa, joissa moottoriäänet loistavat poissaolollaan.

Lue lisää...

29.09.2022Helsingin kaupunki: Nastarenkaiden käyttökielto alkaa Lönnrotinkadulla
20.09.2022Yle: Punaisen pölyn mysteeri - moottoririkkojen syynä asfaltissa käytetty oktomurske
14.09.2022Moottori: Aasialaismerkki yllätti Moottorin kitkarengastestissä
13.09.2022Helsingin kaupunki: Katupölyä voi ehkäistä talvirenkaan valinnalla − kitkarenkailla parempaa ilmanlaatua
12.09.2022Yle: Huonot renkaat vaikuttavat monen kuolonkolarin taustalla - rengasratsioita viidessä kaupungissa
07.09.2022Ilta-Sanomat: Miksi nastarenkaat sähköautossa voi olla huono ratkaisu?
10.08.2022Moottori: Sähköauton nastarengastesti - Hurja vääntö laittaa kumit koetukselle
25.04.2022HS: Nastarenkaista voi osassa Suomea jo rapsahtaa satasen liikenne­virhemaksu, vaikka yöpakkaset jatkuvat ensi viikolle
22.04.2022Helsingin Uutiset/Etelä-Suomen Media: Se päivä on koko ajan lähempänä, jolloin voit saada nastarenkaiden käytöstä sakot
21.04.2022Yle: Kesärenkaisiin siirrytään jo ympäri Suomen - lämpö on talvirenkaille myrkkyä

Siirry arkistoon »