Aamulehti: Kuolonkolarit paljastavat: kitkarenkaat saattavat olla turvallisemmat kuin nastat24.10.2022
Nastarenkaat ovat yliedustettuina talvikauden eli joulu-, tammi- ja helmikuun vakavimmissa onnettomuuksissa. Erityisen selvää tämä näyttäisi olevan ajettaessa varsinaisissa talvikeleissä: lumessa, sohjossa ja jäällä. Vuosina 2011–2020 kitkarenkailla aiheutettiin enää 6 prosenttia eli kahdeksan kappaletta talvikeleissä henkilöautoilla ajetuista kuolonkolareista. Määrä väheni neljännekseen edellisen vuosikymmenen tasosta. Samana aikana kitkarenkaita käyttävien henkilöautoilijoiden osuus talviliikenteessä nousi 12:sta lähes 20 prosenttiin. ”Erityisesti ajonhallinnan menetyksiin liittyvät tapaukset ovat vähentyneet sitä mukaa, kun ajonvakautusjärjestelmät ovat yleistyneet. Ajotavoissa ja kuljettajien käyttäytymisessä voi niin ikään olla eroja. Talvirengastyyppiä tärkeämpi talviliikenteen turvallisuustekijä on ennakoiva ja maltillinen ajotapa”, tutkiva viestintäkonsultti Jouko Lahti korostaa. Liikennevakuutuskeskuksen teknologiapäällikkö Tapio Koisaari muistuttaa, että ESC-/ESP-ajonvakautusjärjestelmästä on hyötyä kaikille autoille, rengasvalinnasta riippumatta. "Luistoon ei suistuta yhtä helposti ja jos lopulta joudutaankin, se tapahtuu auton nokka eikä kylki edellä. Törmäyssuoja on tällöin parempi.” ”Sähköautoihin laitetaan kitkat alle melkein aina. Ehkä yksi tai kaksi kymmenestä haluaa nastat. Renkaiden rapinaa ei haluta kuunnella muuten hiljaisessa autossa”, Tampereen Sarankulman Vianorissa rengaskauppaa tekevä Valtteri Mertaniemi vahvistaa. |