Fintraffic: Renkaat kelin mukaan -kampanja: Talvikelit vaativat malttia ja kelin mukaisia renkaita24.10.2022
Rengasvalinnat puhuttavat autoilijoita näin talvirengaskauden kynnyksellä. Keskeisten liikenne- ja ympäristötoimijoiden tukema Renkaat kelin mukaan -kampanja kiinnittää jälleen huomiota rengasvalintojen turvallisuuteen ja ympäristövaikutuksiin. ”Liikenneturvallisuuden kannalta on oleellista, että talvikeleillä käytetään hyväkuntoisia nasta- tai kitkarenkaita. Talvirengassääntelyssä korostuu tienkäyttäjän oma vastuu liikenneturvallisuudesta”, ylitarkastaja Sofia Johansson liikenne- ja viestintäministeriöstä toteaa. Kesärenkaat toimivat parhaiten alkusyksyn vetisillä keleillä, mutta ensiliukkailla tarvitaan pohjoismaisiin talvikeleihin tarkoitettuja kitka- tai nastarenkaita. Fintrafficin yksikön päällikkö Mika Jaatinen korostaakin ennakoinnin merkitystä sekä renkaanvaihdon ajoituksessa että talvikelillä ajamisessa. ”Pidempää matkantekoa on hyvä suunnitella etukäteen seuraamalla sää- ja keliennusteita sekä keli- ja liikennetilannetta. Ajokelit, tieliikenteen häiriöt ja vaikkapa liikennemäärät näkee kätevästi Liikennetilanne-palvelustamme joko nettiselaimella tai mobiilisovelluksena”, Jaatinen vinkkaa. ”Nastarenkaat kuluttavat päällysteitä ja aiheuttavat runsaasti katupölyä. Kitkarenkaiden käytön yleistyminen parantaisi kaupunkien ilmanlaatua erityisesti keväisin”, ilmansuojeluohjelman koordinoinnista vastaava erityisasiantuntija Katja Ohtonen ympäristöministeriöstä perustelee. ”Seuraamme mielenkiinnolla Helsingin kaupungin nastarengaskieltokokeilun toimivuutta ja vaikutuksia. Uskon, että monilla muillakin kaupunkialueilla on intressejä edistää kitkarenkaiden talvikäyttöä tuoreimman tutkimustiedon valossa”, ryhmäpäällikkö Niko Karvosenoja Suomen ympäristökeskuksesta arvelee. ”Kitkarenkaiden osuus talvirenkailla aiheutetuista talvikelionnettomuuksista on vähentynyt selvästi 2000-luvun alkuun verrattuna. Erityisesti ajohallinnan menetyksiin liittyvät tapaukset ovat vähentyneet ajonvakautuksen yleistymisen myötä”, tutkiva viestintäkonsultti Jouko Lahti kuvailee kehitystä. |