Kampanjatiedote 23.10.2023
Asenne, renkaat ja ajotapa ajoissa talvimoodiin
Keskeisten liikenne- ja ympäristötoimijoiden tukema Renkaat kelin mukaan -kampanja kiinnittää jälleen huomiota rengasvalintojen turvallisuuteen ja ympäristövaikutuksiin. Liikenne- ja viestintäministeriö, ympäristöministeriö ja Liikenneturva kehottavat autoilijoita seuraamaan sää- ja keliennusteita ja vaihtamaan ajoissa talvimoodiin niin renkaiden kuin ajotavan osalta.
Liikenneturvan johtava asiantuntija Juha Valtonen nostaa heti kärkeen asian, mitä ei kannata unohtaa. ”Arvio talvirenkaiden vaihdosta kannattaa tehdä oman liikkumisen ja tarpeiden mukaisesti. Jos vaihtoehtoja, kuten esimerkiksi joukkoliikennettä ei ole, tulee talvirenkaat vaihtaa mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.”
Vaihda asenne talviasetuksiin ajoissa:
- seuraa sääennusteita ja kelivaroituksia
- vaihda talvirenkaisiin ennen ensiliukkaita
- suunnittele matka ja matkustustapa
- aja ennakoiden ja pidä turvaväliä
Talvirenkaita käytettävä keliperusteisesti
Kesäkuussa 2020 voimaan tulleen tieliikennelain mukaan talvirenkaita on käytettävä 1.11.–31.3., jos sää tai keli sitä edellyttää. Nastarenkaita saa käyttää kelin vaatiessa muulloinkin. Nastattomien talvirenkaiden eli kitkarenkaiden käyttöä ei rajoiteta, joten ne voi vaihtaa alle hyvissä ajoin ennen liukkaita kelejä.
”Liikenneturvallisuuden kannalta on tärkeää, että talvikelillä käytetään hyväkuntoisia nasta- tai kitkarenkaita. Kuljettaja on vastuussa siitä, että auton alla on keliolosuhteisiin sopivat renkaat”, toteaa erityisasiantuntija Juuso Suomento liikenne- ja viestintäministeriöstä.
Nastattomilta talvirenkailta vaaditaan M+S-merkinnän lisäksi lumipitomerkintää (3PMSF), mikäli niitä käytetään talvisella kelillä 1.12.2024 alkaen. Rengasvalinnassa kannattaa tukeutua myös EU-rengasmerkintään, joka tarjoaa tietoa uusien renkaiden polttoainetaloudellisuudesta, ohiajomelusta ja suorituskyvystä märkä-, lumi- ja jääpidon osalta.
Tyyppihyväksyntävaatimukset kiristymässä
Uusien nastarenkaiden tyyppihyväksyntävaatimukset kiristyvät vaiheittain vuodesta 2025 alkaen. Tienkuluttavuuden tiukemmat hyväksymisrajat ja testimenettelyn uudistukset vähentävät nastarenkaiden tienkulutusta arviolta 15 prosenttia. (Lähde: Traficomin määräys 20.2.2021)
Lisäksi EU:ssa valmistellaan parhaillaan tyyppihyväksyntävaatimuksia renkaiden kulumiskestävyydelle ja mikromuovipäästöille osana tulevaa Euro 7 -sääntelyä. Valitettavasti pohjoismaisiin talvioloihin tarkoitetut kitkarenkaat ja nastarenkaat ovat kuitenkin jäämässä vaatimusten ulkopuolelle.
Perusteet kitkarenkaiden suosimiselle
Kansallisen ilmansuojeluohjelman 2030 mukaisesti Suomessa pyritään lisäämään informaatio-ohjausta ilmanlaadun ja turvallisuuden kannalta parhaista rengasvalinnoista. ”Nastarenkaat kuluttavat päällysteitä ja aiheuttavat runsaasti katupölyä. Kitkarenkaiden käytön yleistyminen parantaisi kaupunkien ilmanlaatua erityisesti keväisin”, perustelee ympäristöministeriön erityisasiantuntija Katja Ohtonen.
Asiantuntija-arvion mukaan nastarengaskulutuksesta johtuva päällysteiden ja tiemerkintöjen uusimistarve tie- ja katuverkolla on vuosittain jopa 90 miljoonaa euroa. Nastarengaskulutus korostuu kaikkein vilkkaimmilla teillä. Vähäliikenteisillä väylillä urautuminen ja vauriot johtuvat pääasiassa muista tekijöistä.
Väyläviraston selvityksessä päivitettiin tutkimustietoa talvirengastyypin vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen. Kitkarenkaat ovat nykyaikaisissa autoissa aiempaa turvallisemmat, ja niiden osuuden Suomessa voisi tuplata ilman oleellisia haittavaikutuksia liikenneturvallisuuteen tai talvikunnossapitoon.
Nasta- ja kitkarenkaiden erot kaventuneet
Tekniikan Maailman talvirengasvertailun (TM 18/2023) mukaan ”nasta- ja kitkarenkaiden suorituskykyero on vuosien mittaan kaventunut, ja kehitys näyttää edelleen jatkuvan. Vaikka nastarenkaiden ominaisuudet ovat jatkuvasti kehittyneet, kitkarenkaat ovat kehittyneet enemmän. Parhaiten kehitys näkyy nykykitkarenkaiden parempana pitona ja ajettavuutena jääkeleillä”.
Tutkiva viestintäkonsultti Jouko Lahti kaipaisi vertailutietoa myös kuluneiden renkaiden suorituskyvystä ostopäätösten tueksi. ”Kaikki renkaathan ovat liikenteessä enemmän tai vähemmän kuluneita. Viimeisin laajempi vertailu on lähes kymmenen vuoden takaa. VTI:n tutkimuksessa havaittiin, että nasta- ja kitkarenkaiden väliset erot jääpidossa kaventuvat merkittävästi kulumisen myötä.”
Viime kädessä valinta nasta- ja kitkarenkaiden välillä tehdään kunkin yksilöllisten tarpeiden ja painotusten pohjalta. ”Kampanjasivuiltamme renkaatkelinmukaan.fi löytyvä talvirengasvalitsin auttaa pohtimaan omia rengasvalintoja kokonaisvaltaisesti turvallisuuden, taloudellisuuden, mukavuuden ja käytännöllisyyden sekä ympäristövaikutusten kannalta”, Lahti vinkkaa.
Kuvat:
Talvi- ja nastarenkaiden käyttöaikamääräykset
Talviliikennettä pääkaupunkiseudulla (kuva: Kaisa Tanskanen/Liikenneturva)
Yhteyshenkilöt:
Johtava asiantuntija Juha Valtonen, Liikenneturva, p. 020 728 2310, juha.valtonen@liikenneturva.fi
Erityisasiantuntija Juuso Suomento, liikenne- ja viestintäministeriö, p. 029 534 2071, juuso.suomento@gov.fi
Erityisasiantuntija Katja Ohtonen, ympäristöministeriö, p. 050 301 3368, katja.ohtonen@gov.fi
Viestintäkonsultti Jouko Lahti, JL Interaction Oy, p. 050 592 4240, jouko.lahti@renkaatkelinmukaan.fi
Lisätiedot:
Tietoiskut (Yle TV1):
Taustatiedotteet:
Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset voimaan ensi viikolla (Väylävirasto 19.10.2023)
Suomalaiset uskovat alempien nopeusrajoitusten turvallisuushyötyyn (Liikenneturva 18.10.2023)
Nastarenkaat yliedustettuna talvikauden kuolonkolareissa (Renkaat kelin mukaan -kampanjatiedote 24.10.2022)
Nasta- ja kitkakuljettajat arvostavat rengasvalinnoissaan eri asioita (Renkaatkelinmukaan.fi 12.11.2021)